ماهی

گوشت تقریباً یک غذای ضروری در سفره هر خانواده است. گوشت خوک از قدیم الایام گوشت انتخابی مردم چین بوده است، اغراق نیست اگر بگوییم چینی ها نیمی از گوشت خوک دنیا را می خورند. با این حال، تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان داده است که خوردن گوشت قرمز و فرآوری شده با سرطان روده بزرگ و رکتوم مرتبط است. بنابراین، متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند که در مصرف گوشت، اصل «گوشت دام به خوبی گوشت مرغ نیست و گوشت طیور به خوبی گوشت ماهی نیست» رعایت شود. بنابراین، فواید خوردن منظم ماهی چیست؟ چه کسانی نباید ماهی بخورند؟

افرادی که عاشق خوردن ماهی هستند، حداقل از این 7 مزیت اصلی برخوردار خواهند شد:

1. ترویج توسعه

پروتئین یک ماده مغذی مانند ماهی دلمی ضروری برای بدن انسان است. مکمل پروتئین می تواند به ما در بهبود ایمنی کمک کند. در عین حال پروتئین نیز بهترین «ماده ساختمانی» برای رشد و تکامل کودکان و نوجوانان است که می تواند تضمین تغذیه ای برای رشد سریع کودکان باشد. ماهی سرشار از پروتئین است و به 15 تا 24 درصد می رسد. علاوه بر این فیبرهای ماهیچه ای ماهی کوتاه، ساختار پروتئینی نسبتاً شل، محتوای آب زیاد، گوشت تازه و لطیف و طعم نرم تر و لطیف تر است، در مقایسه با گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده، هضم آن آسان تر است. و جذب کنند.

یک مطالعه اولیه در The Lancet نشان داد که خوردن غذاهای دریایی، از جمله ماهی، 3 تا 4 بار در هفته (حدود 340 گرم) می تواند به طور قابل توجهی هوش، مهارت های زبانی و مهارت های حرکتی نوزادان را بهبود بخشد.

2. از بینایی محافظت کنید

بسیاری از ماهی ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند این اسید چرب غیراشباع جزء مهم شبکیه است که نقش مهمی در رشد بافت شبکیه دارد و همچنین می تواند خطر دژنراسیون ماکولا ناشی از افزایش سن را کاهش دهد برخی ماهی ها و پودر ماهی خالص یکی از بهترین گزینه ها برای اضافه کردن به برنامه غذایی هفتگی شما می باشد.

3. از حافظه محافظت کنید

زمانی که ما جوان بودیم، اغلب می شنویم که بزرگسالان می گویند: “بچه ها ماهی بیشتری می خورند و مغز آنها باهوش تر است”. یک نظرسنجی توسط دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا همچنین نشان داد که کودکانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می‌خورند نسبت به همسالان خود که کمتر ماهی می‌خوردند یا اصلاً ماهی نمی‌خوردند، میانگین نمرات تست IQ بالاتری داشتند. این به این دلیل است که گوشت ماهی حاوی یک ماده مهم – DHA است که به عنوان “طلای مغز” نیز شناخته می شود. مکمل DHA می تواند انتقال پیام بین سلول های عصبی مغز را حفظ کرده و سلول های مغز را فعال تر کند.

علاوه بر این، گوشت ماهی نیز سرشار از لسیتین است و این به طعمه ماهی مانند طعمه کپور بستگی دارد که یکی از اجزای سلول های مغز است و در تقویت حافظه، تفکر و تجزیه و تحلیل تاثیر دارد. لسیتین ناکافی می تواند منجر به آسیب سلولی و در نتیجه زوال ذهنی شود. بنابراین، خوردن ماهی به طور منظم می تواند به ما در بهبود یادگیری، کارایی کار و حافظه کمک کند. مصرف بیشتر ماهی در افراد مسن نیز می تواند ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

ماهی انگز

4. ضد افسردگی

مطالعات نشان داده است که اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 موجود در ماهی با “هورمون شادی” در مغز انسان مرتبط است که می تواند تنش ذهنی را کاهش داده و احساسات را تثبیت کند. افرادی که سطوح پایین تری از «هورمون شادی» دارند، بیشتر از افسردگی رنج می برند.

5. پیشگیری از سکته مغزی

پروتئین ماهی سرشار از اسیدهای آمینه حاوی گوگرد است که می تواند بر مکانیسم تنظیم فشار خون تأثیر بگذارد و دفع سدیم ادراری را افزایش دهد و در نتیجه تأثیر نمک سدیم بر فشار خون را کاهش دهد و بروز فشار خون را کاهش دهد. علاوه بر این، ماهی سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است که می تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم را کاهش دهد و تجمع پلاکتی را کاهش دهد و در نتیجه از بیماری های قلبی عروقی مانند چربی خون بالا و آپوپلکسی مغزی جلوگیری کند. مطالعات نشان داده است افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند و دو بار در هفته ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مصرف می کنند می توانند به میزان قابل توجهی خطر حمله قلبی دیگر را کاهش دهند البته بهترین طعمه برای ماهیگیری در سد زاینده رود بستگی به صید دارد.

6. تغذیه تکمیلی

گوشت ماهی علاوه بر اینکه سرشار از پروتئین است، حاوی ویتامین A، ویتامین D، ویتامین B1، نیاسین و عناصر کمیاب کلسیم، منیزیم، فسفر، ید، فلوئور و غیره است که همگی از مواد مغذی ضروری برای بدن انسان هستند. بنابراین، خوردن منظم ماهی به بدن کمک می کند تا مواد مغذی را به طور جامع جذب کند و از مشکل کمبود عناصر کمیاب در بدن جلوگیری کند.

ارزش غذایی ماهی

7. کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

مطالعات نشان داده است که مردم ژاپن و ایسلند به خوردن ماهی های اعماق دریا علاقه دارند و زنان محلی کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند. این به این دلیل است که ماهی های اعماق دریا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می تواند از تکثیر و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری کند.

اگرچه خوردن ماهی فواید زیادی دارد، اما برخی افراد هنوز کمتر غذا می خورند:

1. بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی

ایکوزاهگزانوئیک اسید-DHA موجود در ماهی می تواند از تجمع پلاکت ها جلوگیری کرده و از تشکیل لخته های خون جلوگیری کند. بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی مانند ترومبوسیتوپنی، هموفیلی و کمبود ویتامین K3 ممکن است در صورت مصرف زیاد ماهی علائم خونریزی را تشدید کنند.

2. ماهی با آلرژی بخورید

محصولات آبزی مانند ماهی و میگو سرشار از هیستیدین هستند که در بدن انسان به هیستامین تبدیل می شود و برخی افراد فاقد آنزیم برای تجزیه هیستامین در بدن هستند. هنگامی که هیستامین وارد سیستم ایمنی بدن انسان می شود، باعث ایجاد یک سری واکنش های آلرژیک می شود، از موارد خفیف مانند راش و اگزما تا موارد شدید مانند درد شکم و مشکل در تنفس. اگر سابقه حساسیت به غذاهای دریایی و آبزیان مانند ماهی و میگو دارید، توصیه می شود در آینده با احتیاط ماهی مصرف کنید برای درست کردن غذایی خوشمزه مانند ماهی باید با خرید پودر ماهی خوب ماهی را طعم دار کنید.

صادرات ماهی

3. بیماران نقرس

بیماران نقرس باید از خوردن غذاهای پر پورین خودداری کنند و بسیاری از ماهی ها دارای محتوای پورین بالایی هستند، مانند ساردین، دم مو، سوری، تیلاپیا، پومفرت، کپور نقره ای، شاه ماهی، ماهی خال مخالی و غیره. توصیه می شود بیماران مبتلا به نقرس با احتیاط ماهی مصرف کنند تا از افزایش اسید اوریک خون در بدن جلوگیری کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *